Wie is Anke?

In 2005 kwam ik via mijn werk in aanraking met hoogbegaafdheid. Door het werken met hoogbegaafde kinderen en de regelmatige literatuurstudie die daar onlosmakelijk mee is verbonden, vielen een aantal puzzelstukjes uit mijn eigen schoolcarrière op zijn plaats. Mijn moeite met het automatiseren van de tafeltjes en bepaalde spellingsregels had er misschien toch niet mee te maken dat ik ‘dom’ was. Hoewel de zoektocht naar mijn eigen hoogbegaafdheid niet altijd makkelijk was, omdat het erkennen hiervan nog niet helemaal geaccepteerd wordt, heeft het me ook veel opgeleverd. Ik werk met erg veel plezier met hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen en volwassenen en zie het als een uitdaging om er aan bij te dragen dat ze ‘goed in hun vel zitten’ en kunnen ontdekken wie ze zijn en welke kwaliteiten ze hebben.

Met veel plezier en bewondering heb ik gekeken naar de eerste maanden van de ontwikkeling van ons zoontje (2011). Zoals de manier waarop hij dingen lag te observeren in de box en met 3 maanden oud niet naar de olifantjes van zijn mobiel sloeg maar de staartjes van de diertjes tussen 2 vingers probeerde te pakken. Helaas kan ik niet meer meemaken hoe zijn ontwikkeling verder verlopen zou zijn, omdat hij met ruim 6 maanden plotseling is overleden. Dit is een enorm heftige ervaring in mijn leven geweest. Het heeft me echter ook nieuwe inzichten gebracht en me doen beseffen met hoeveel plezier ik ouder(s) en kinderen help om zichzelf te kunnen zijn en een fijn en waardevol leven te hebben.

Naast mijn opgedane levenservaringen heb ik de opleiding pedagogiek afgerond, een specialisatie ouderbegeleiding aan de interactie academie in Antwerpen gevolgd en een cursus familieopstellingen gedaan. Verder blijf ik me via literatuurstudie en workshops in diverse onderwerpen verdiepen.