Onze werkwijze
Vanuit Senzai bieden wij, op onze locaties in Brunssum en Roermond, hulp aan hoogbegaafde-hooggevoelige kinderen en hun ouders. Tevens geven we advies aan scholen binnen een begeleidingstraject van een kind/gezin of deskundigheidsbevordering voor leraren(teams) en/of schoolbesturen.
Wij bieden een capaciteitenonderzoek aan voor kinderen vanaf 5 t/m 16 jaar, meer informatie hierover vindt je bij intelligentieonderzoek. Ook hebben we de mogelijkheid om een intelligentieonderzoek bij volwassenen af te nemen.
We geven psychosociale begeleiding aan kinderen vanaf 4 jaar in de vorm van groepstrainingen; vanaf 4 jaar (SPRONGsgeWIJS), de onderbouw (Denktalent) en bovenbouw (Braintalent). Bij voldoende behoefte hebben we ook een groep voor pubers of hebben we met deze leeftijdsgroep individuele gesprekken. Ouder of gezinsbegeleiding (in systemische vorm) is er voor gezinnen met kinderen in alle leeftijden. Daarnaast geven we begeleiding/coaching aan volwassenen op het gebied van hoogbegaafdheid.
We vinden het belangrijk dat hoogbegaafde kinderen een goede start in hun schoolcarrière maken. Een essentieel onderdeel hiervan is de vroegtijdige onderkenning van een ontwikkelingsvoorsprong. Om deze reden hebben we een vragenlijst als indicatie van hoogbegaafdheid ontwikkeld. Daarnaast streven we er naar om meer mensen kennis te laten maken met de kenmerken van hoogbegaafdheid en om vooroordelen over de hoogbegaafdheid zoveel mogelijk weg te nemen.
Voor scholen bieden we teaminstructies in diverse vormen aan. Daarnaast hebben we de mogelijkheid voor scholen om een 10-rittenkaart aan te schaffen zodat leerkrachten en intern begeleiders vragen kunnen stellen of een casusbespreking in kunnen plannen.
Voor hoogbegaafde-hoogsensitieve kinderen is het belangrijk dat ze leren omgaan met de hoeveelheid prikkels die ze in de wereld ervaren. Binnen onze begeleiding kijken we samen met ouders hoe ze hier in de thuissituatie mee om kunnen gaan en hier samen met hun eigen kind(eren), vaak in combinatie met hun eigen gevoeligheid, een weg in kunnen vinden. Om de hoeveelheid prikkels in de klas beheersbaar te houden gaan we in gesprek met de leerkracht en zoeken samen naar werkbare oplossingen voor in de klas.