Wie is Senzai?
Onze missie
Als team van betrokken experts op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit hebben wij, afhankelijk van de hulpvraag, de mogelijkheid om doeltreffende en oplossingsgerichte begeleiding te geven aan kinderen en jongeren van 3 tot en met 18 jaar en hun omgeving alsmede gezins- of systemische begeleiding. Onze begeleiding is gericht op het geven van vertrouwen in eigen kunnen en kinderen en gezinnen tot optimale ontwikkeling te laten komen. Daarnaast doen wij breed diagnostisch onderzoek bij kinderen vanaf 5 jaar om inzicht te geven in cognitieve vermogens en (hoog)begaafdheid vast te stellen. Hoogbegaafdheid stopt niet bij de kindertijd. Ook voor hoogbegaafde volwassenen hebben we begeleidingsmogelijkheden in de vorm van gesprekken of een intelligentieonderzoek.
Ons team werkt verbindend, flexibel en creatief op maat.
Senzai is een dienstverlenende organisatie die sinds 2009 kinderen, ouders en scholen met hulpvragen op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit begeleidt en ondersteunt. Ons doel is om meer inzicht te scheppen in gedrag van deze kinderen, zowel voor zichzelf als hun omgeving om hen op deze wijze optimaal gebruik te laten maken van hun talenten en binnen school of gezin op een zo prettig mogelijke manier te functioneren. Door de omgeving hier tips en handvatten in te geven en eventueel gezins- of systemische begeleiding in te zetten kunnen ouders en leerkrachten deze bijzondere kinderen verder laten opgroeien tot gelukkige en zelfstandige volwassenen.
Senzai biedt verschillende soorten begeleiding aan, zoals:
Op onze praktijk in Brunssum en Roermond bieden wij verschillende groepstrainingen aan (hoog)begaafde kinderen van 4 tot ongeveer 15 jaar. De trainingen zijn verschillend van inhoud maar hebben allemaal ook als doel om samen met ontwikkelingsgelijken ervaringsgericht te leren. Aan alle trainingen is ook een ouderavond gekoppeld.
Bij complexere hulpvragen of wanneer er binnen een gezin meerdere hulpvragen liggen zetten we gezins- of systemische begeleiding in. Met (een deel van) het gezin of systeem wordt gekeken naar welke hulpvraag er gezamenlijk ligt, hoe de kijk hiernaar is en hoe deze eventueel in een ander licht gezet kan worden.
- Onderzoeken
Om kinderen en hun ouder(s) / verzorger(s) zo goed mogelijk te begeleiden bieden wij ook verschillende onderzoeken aan, waaronder een intelligentieonderzoek en een didactisch onderzoek voor kinderen. Voor volwassenen hebben we ook de mogelijkheid om een intelligentieonderzoek af te nemen.
We bieden ouder(s) van hoogbegaafde-hooggevoelige kinderen hulp bij vragen die ze hebben over de opvoeding van hun kind(eren). Wanneer we begeleiding geven aan een kind betrekken we hier altijd de ouder(s) bij omdat het belangrijk is dat het kind ondersteund wordt door het systeem om hem heen. Een kind voelt zich erkend en geholpen wanneer de omgeving bijdraagt aan de begeleiding. Ouder(s) en school spelen hier een belangrijk rol in (zie ook het triadisch interdependentiemodel van Mönks).
- School welbevinden
Om tot goede ontwikkeling en leren te komen is het belangrijk dat een kind zich prettig voelt op school. Hoogbegaafde kinderen hebben een ander aanbod of andere aanpak op school nodig. We vinden het daarom belangrijk school te betrekken bij onze begeleiding. Dit doen we door afstemming; gezamenlijk met ouders en school gesprekken te plannen, doelen op te stellen, te evalueren en/ of vragen te beantwoorden. Op deze manier betrekken we de leerkracht en school bij een traject en zorgen we dat alle factoren die van invloed zijn op het welbevinden van het kind zo optimaal mogelijk functioneren.
Vanuit onze expertise in het werken met hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen geven we advies en ondersteuning aan leerkrachten, teams en scholen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het trainen van teams of het geven van voorlichting. Ook hebben we de mogelijkheid om via een 10-rittenkaart casusbesprekingen te doen of vragen te beantwoorden.
- Volwassenen
Niet iedereen ontdekt in zijn kindertijd dat er sprake is van hoogbegaafdheid. Sommige volwassen komen hier pas later achter, ofwel door hun eigen kinderen of omdat ze tegen bepaalde dingen aan blijven lopen. Voor volwassenen bieden we de mogelijkheid om een intelligentieonderzoek af te nemen maar ook om gesprekken te voeren over specifieke hulpvragen.