Kenmerken hoogbegaafdheid

  • ongewone alertheid vanaf zeer jonge leeftijd;
  • snel Ieren, het vermogen om snel verbanden te leggen;
  • onthouden veel informatie, hebben een zeer goed geheugen;
  • ongebruikelijk grote woordenschat en complexe zinsbouw voor de leeftijd;
  • vergevorderd begrip van taalnuances, metaforen en abstracte ideeën;
  • houden van het oplossen van rekenkundige problemen en puzzels;
  • zelfstandig leren lezen en schrijven, vaak al voor ze voor het eerst naar school (groep 3) gaan;
  • ongebruikelijke emotionele diepgang, intense gevoelens en reacties, hoogsensitief;
  • denken abstract, complex, logisch en vanuit inzicht;
  • idealisme en rechtvaardigheidsgevoel vanaf jonge leeftijd;
  • voelen zich sterk betrokken bij maatschappelijke en politieke kwesties;
  • langere aandachtsspanne, volharding en intense concentratie;
  • vaak in gedachten verzonken, neiging tot dagdromen;
  • ongeduldig jegens eigen onvermogen en dat van anderen;
  • het vermogen om basisvaardigheden sneller en met minder oefening te Ieren;
  • stellen onderzoekende vragen, die verder gaan dan wat aangeleerd wordt;
  • brede belangstelling en/of diepe belangstelling in een specifiek onderwerp;
  • hoog ontwikkelde nieuwsgierigheid en een ongelimiteerde voorraad vragen;
  • interesse in experimenteren en het dingen op andere manieren doen dan gebruikelijk;
  • de neiging om ideeën of dingen op een niet voor de hand liggende manier te combineren (divergent denken);
  • scherp en soms ongebruikelijk gevoel voor humor, houden van woordspelingen;
  • houden ervan om zaken en mensen te organiseren door middel van complexe spelletjes of schema’s;
  • spelen (met name in de kleutertijd) met denkbeeldige vriendjes en hebben een levendige fantasie.