Psychosociale begeleiding

Wij geven psychosociale* begeleiding aan hoogbegaafde-hoogsensitieve kinderen en hun ouder(s) op onze praktijk in Brunssum en Roermond.

We vinden het belangrijk om bij elke hulpvraag te zoeken naar een individuele, complementaire en persoonlijke aanpak. Hierin streven we er naar om de omgeving in de vorm van ouder(s) en eventueel school zoveel mogelijk bij de begeleiding te betrekken. Op deze manier kan de omgeving het kind verder helpen met het aanleren van nieuw gedrag en kunnen wij ons weer terug trekken. In gevallen waarin er een complexere (meervoudige) hulpvraag speelt is er soms een langer/intensiever begeleidingstraject noodzakelijk. We kunnen hier aan de hand van het intakegesprek een advies in geven.

De begeleiding is er op gericht om uw kind te leren zijn sterke kanten zoveel mogelijk te benutten waardoor minder positief gedrag gecompenseerd kan worden. We gaan hierbij uit van de kracht van uw kind en hoe u als ouder(s) hierin zoveel mogelijk tot steun kunt zijn.

Afhankelijk van de hulpvraag gaan we op verschillende manieren aan de slag. We proberen vooral vanuit een leuke en positieve aanpak een gedragsverandering op gang te brengen. Eigen motivatie speelt hierin een belangrijke rol. Binnen de begeleiding kunnen we aan de slag met spel, visualiseren, tekenen, lichamelijke oefeningen, het maken van een opstelling maar vooral ook door in gesprek samen te kijken wat er speelt en mogelijk te zoeken naar oplossingen.

U als ouder(s) heeft gedurende het traject een actieve rol in het ondersteunen van uw kind. Wij horen graag uw mening maar betrekken u ook zoveel mogelijk bij de begeleiding of maken afspraken voor gezamenlijke gesprekken. Ook kunt u deelnemen aan een van onze oudercursussen om meer te leren over hoogbegaafdheid en het opvoeden van een hoogbegaafd kind.

Een begeleiding duurt gemiddeld 1 uur waarbij we aan het eind (samen met uw kind) bespreken wat we hebben gedaan en/of geleerd.

* Bij psychosociaal gaat het om de samenhang tussen het psychische functioneren (binnenkant) en het functioneren van een kind in interactie met de sociale omgeving (buitenkant).